Woordpakketten oefenen door alle woorden foutloos over te schrijven… Bah! Toen ik kind was had ik daar een hekel aan.
Daarom tracht ik dat als leerkracht op een leukere manier aan te pakken!
Aangezien het om een herhaling ging probeerden de leerlingen eerst zelf te achterhalen welk spellingprobleem we zouden behandelen. Dit deden ze aan de hand van een tekstje waar bepaalde woorden onderlijnd zijn. Al die woorden hebben iets gemeen want het zijn allemaal woorden op -ig, -lijk of ui.
Vervolgens volgt er een duo dictee waar leerlingen elkaar verbeteren. Het woord wordt echter niet zomaar opgeschreven, aan de hand van de dobbelsteen beslist het lot op welke wijze het woord moet worden opgeschreven. Heel snel, sierlijk of in een andere kleur.
Ik probeerde het tijdens mijn stage in het vierde leerjaar uit en het was een succes!
Super idee! Dit ga ik volgende week ook met mijn klas proberen. Bedankt voor de inspiratie.
LikeLike
Super dat je het in de klas gaat uitproberen!
Laat me alvast weten hoe het verlopen is. 🙂
LikeLike