Op dit filmpje zie je de placemat methode in werking bij mijn leerlingen : https://www.youtube.com/watch?v=DfXqOxp0E5A&feature=youtu.be
De leerlingen worden in heterogene groepen verdeeld op basis van hun leerstatus wiskunde. Ik projecteer het vraagstuk waarna mijn leerlingen twee minuten de tijd krijgen om zelfstandig het antwoord te vinden. Ze maken notities en berekeningen in hun kladschriftje. Voor vraagstukken geldt vooral de denkwijze, daarom mogen bepaalde leerlingen hun rekenmachientje gebruiken. Wanneer de twee minuten om zijn bespreken de leerlingen met hun peers het juiste antwoord. Hierbij wordt veel aandacht geschonken aan de werkwijze. Na afloop van de bespreking duid ik willekeurig een leerling aan die mij moet kunnen uitleggen hoe ze aan het antwoord gekomen zijn. De leerlingen zijn dus verantwoordelijk voor elkaars leerproces! Je merkt dat leerlingen elkaars uitleg vaak beter begrijpen. Bovendien krijgen de leerlingen ook inzicht in elkaars denkwijze. Zo kan het interessant zijn om te zien dat een creatieve denker het juiste antwoord bekomt door de trial and error strategie toe te passen en de analytische denker de meest efficiënte oplossingswijze hanteert. John Hattie plaatst zulke vormen van coöperatief leren niet voor niets op de bovenste plank!