Poëzie in de klas

Poëzie, veel leerlingen associëren het met saaie rijmschema’s en teksten waar ze niets van verstaan. Mijn leerlingen van het 6de leerjaar waren er verzot op! In dit artikel deel ik enkele werkvormen die je kan gebruiken in de klas. Wedden dat jouw leerlingen voortaan ook graag aan poëzie doen?!

Schermafbeelding 2017-07-01 om 01.26.05

1. Schrapgedicht

De leerlingen lezen een boekfragment diagonaal door. Woorden die hen raken omdat ze die : leuk, grappig, raar, bijzonder, ingewikkeld, … vinden omcirkelen ze in potlood. Laat de kinderen hun omcirkelde woorden nog eens doornemen, kunnen zij die linken aan elkaar? Is er een rode draad? Laat hen extra woorden omcirkelen of omcirkelde woorden wegvegen totdat de losse woorden in het boek een mooi geheel vormen. Woorden die de leerlingen niet nodig hebben kleuren ze weg zodat er enkel het gedicht overblijft. Op pinterest vond ik enkele creatieve ideeën om het schrapgedicht dat tikkeltje meer te geven.

embrace-by-Fiona-.jpgblue.jpgd5887102d1b37e8c05bb7d089331a68d.jpg

Ik vond deze afbeeldingen op : http://textileandtype.com/blackout-poety-poems-even-middle-schoolers-love-writing/

*TIP!
De meeste leerlingen vinden het fijn om veel vrijheid te krijgen zodat ze lekker creatief aan de slag kunnen. Anderen hebben wat meer sturing nodig. Die leerlingen kan je een voorbeeld geven van zo’n schrap/ knip-en-plak gedicht, een thema of afbeelding opleggen waarrond hun gedicht moet gaan of je kan hen samen zetten met een ander muzisch/talig aangelegd kind. Zo leren ze wat van elkaar!

2. knip-en-plak gedicht

De leerlingen knippen krantenkoppen die hen raken. Dat kan zijn omdat ze de kop of titel : leuk, grappig, raar, bijzonder, ingewikkeld, … vinden. Ze verzamelen er zo’n twintigtal. Vervolgens vormen de leerlingen duo’s. Ze leggen hun knipsels bij elkaar en proberen zo een gedicht bij elkaar te puzzelen.

Mijn klas vol anderstalige leerlingen ging alvast met veel plezier aan de slag! Ze kwamen tot mooie resultaten. Oordeel zelf maar!

img_20170425_153352.jpgimg_20170425_153357.jpg

3. Kleurgedicht

Trek er met de leerlingen op uit! Verdeel de klas in groepjes leerlingen. Elke groep geef je de opdracht om gedurende de uitstap op een bepaalde kleur te focussen. Bijvoorbeeld geel. Geef hen een camera of tablet mee en laat hen al wat geel is in hun omgeving fotograferen. Terug in de klas beluisteren de leerlingen het lied ‘rood’ van Marco Borsato. Aan de hand van de gemaakte foto’s herschrijven ze de songtekst van het lied naar hun eigen kleur. Door gebruik te maken van het verzamelde impressie materiaal krijg je veel vindingrijkere dingen dan ‘het geel van de zon’.

*TIP!
Je zou het project zelfs kunnen uitwerken en de leerlingen hun lied laten voorbrengen in een  muziekgenre naar keuze. Ik probeerde het uit op Russische folklore muziek. De songtekst leek plots te gaan over het dagelijks leven onder een communistisch regime! Maak je geen zorgen wanneer het gedicht nergens over lijkt te gaan. Voor kinderen schuilt er dikwijls wel een heel verhaal achter, vraag ernaar. En daarbij, de leerlingen experimenteren met taal en genieten ervan muzisch bezig te zijn!

Dit was ons resultaat met de kleur rood!
Het impressie materiaal :
17105918_10210954363849408_229222656_o.jpg
De songtekst :
Rood is al lang niet open meer,
het rood van Wilson roken.
De kleur van Cola van weleer,
lijkt door Pink Lady gekozen.

Dat mooie rood was ooit voor Star,
een kleur van ticket restaurant.
Ik wil haar terug mijn Kimae,
maar ze lijkt lang genomen.

En alle lichten op de weg van stop en voorang om ons heen,
werken daar ook niet echt, aan mee.

– In samenwerking met Sven Van den Berghe.

4. Roddelgedicht

Ga je met je leerlingen op stap? Moeten ze hiervoor het openbaar vervoer nemen of in een grote publieke ruimte wachten? Een ideaal moment om deze werkvorm uit te proberen!
Laat de leerlingen noteren wat ze allemaal opvangen van conversaties die voorbijgangers houden. Nadat ze een kladblad hebben volgeschreven lezen de leerlingen hun duo partner voor wat ze verzameld hebben. Met fluo markeren ze de zinnen die bij elkaar passen. En thadaaa! Het lijkt moeilijker dan het in werkelijkheid is. En nee, in een publieke ruimte is het zo goed als onmogelijk om een heel gesprek van een zelfde persoon af te luisteren. Je noteert dus enkel flarden van gesprekken.

*TIP!
Laat leerlingen hun gedicht voorlezen en neem dit op met een voicerecorder. Hou een voorstelling  waarbij je de opgenomen audio op verschillende plaatsen tegelijk laat afspelen. Dit geeft een leuk effect én de toeschouwer ervaart in levende lijven hoe het gedicht tot stand is gekomen.

Ziehier onze verrassende resultaten:

Mark is boos.

Van het weekend een gans verhuis.
Pas binnen 20 dagen terug.
Zolang we het in september nog hebben, is het goed.
Eerst de voornaam en dan de achternaam.
Wete wat we eens samen moeten doen?

Escape room.

– In samenwerking met Sven Van den Berghe.


5. Google gedicht

Laat leerlingen een gedichtje schrijven met de zoekresultaten of suggesties die google doet bij het opzoeken van een woord.

Schermafbeelding 2017-06-26 om 07.48.36.png

Ik probeerde het uit met het thema vensters. Door “een venster” te schrijven in de zoekbalk. Zo probeerde ik het enkele keren uit. Je kan de zoekterm ook vervolledigen met een willekeurige letter uit het alfabet om nog meer zoekresultaten te bekomen.  Uiteindelijk kreeg ik dit gedicht als eindresultaat :

Een venster op de hemel,
Een venster naar hoop,
Een venster door de tijd,

Maar,
Wat is een incognito venster?

Nu is het jouw beurt! Ken je nog leuke werkvormen om aan poëzie te doen in de klas? Wat ga jij uitproberen? Heb je nog vragen, opmerkingen of tips? Ik lees het graag in de comments hieronder!

BewarenE


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s